Chiang Mai, Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Mark Damen - WaarBenJij.nu Chiang Mai, Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Mark Damen - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, Chiang Rai

Blijf op de hoogte en volg Mark

22 Februari 2013 | Thailand, Chiang Rai

Het weekendje Bangkok was voor mij een weekendje om te wennen aan het alleen zijn. Lotte ging zondag namelijk haar broer ophalen van het vliegveld en maandag een beetje rond Ko San Road wandelen. Zodoende ben ik zelf maar een beetje rond gaan koekeloeren. Zondagavond zijn we nog wel gezellig met zn allen naar het Chinese Nieuwjaar gegaan. We hadden vuurwerk en draken verwacht maar in plaats daarvan kwam er alleen een draak van een prinses langs in een kruising tussen een golfkarretje en de pausmobiel. Direct nadat ze was langs gekomen werd in enkele luttele seconden de straat omgebouwd tot een markt waar weer de grootste rotzooi gekocht kon worden, maar wel leuk. We sloten de avond gezellig af met een biertje en spraken voor de volgende dag af bij het MBK, een mega shoppingcentre.

Het treinstation waarvandaan ik die avond zou vertrekken lag op de route naar het MBK dus ging ik 's ochtends daar alvast mijn spullen dumpen. Vervolgens ging ik naar het Jim Tompson-house. Ik had dit al een paar keer op de kaart zien staan maar ik had geen idee wat het was. Welnu, ik weet het! Jim was een Amerikaan die na de oorlog in Thailand was blijven hangen en een lucratief handeltje had opgezet in zijde en Chinese kunst. Hij verdween tijdens een vakantie in Cambodja (er wordt gezegd dat hij een CIA-agent was) en een paar jaar later werd zijn zelfgemaakte huis in Thaise stijl vol met prachtige kunst opengesteld voor bezoekers. Nu ik dat wist kon ik met een gerust hart doorlopen naar het MBK waar wel een drakenshowtje werd opgevoerd, heb ik die toch nog gezien. Nadat we daar een tijdje hadden rondgelopen was het tijd voor mij om te gaan en reden ze nog even met me mee naar het treinstation. Spullen ophalen en de trein in. Ik zat helaas meteen aan het begin van dr coupe dus veel meer dan een muur voor me en een Thai boven me had ik niet. Gelukkig hield een Thais vrouwtje dat er werkte me gezelschap met een biertje, ben benieuwd voor wie se rekening is...

Ik heb er prima kunnen slapen en toen ik de volgende dag wakker werd reden we door een mooi groen heuvelachtig landschap en om 1 uur waren we dan eindelijk in Chiang Mai. De rekening was overigens inderdaad voor mij. Maar het was wel een geinige ervaring. Ik had al een hostel geboekt en niet veel later werd ik er door de taxi gedumpt. De Duitse eigenaar van het hostel vertelde me wat er allemaal te doen was en toen ben ik maar even de stad in gelopen. Tsja, wat nu? Waar ga ik heen, wat ga ik doen, waar ontmoet ik mensen, etc etc. Eerst maar eens eten en een plannetje maken voor de volgende dag. Laat ik maar een fiets huren en de stad en de omgeving verkennen. Goed plan! Die dag verder alleen nog wat rondgewandeld, gegeten en een barretje opgezocht. Ik kwam aan de praat met een gozer uit Australië maar na een tijdje vond ik het eigenlijk wel welletjes en ben ik mn bed in gegaan.

De volgende dag dus een fiets.gehuurd en op zoek gegaan een museum dat ik volgens de Lonely Planet echt niet mocht missen. Dat museum scheen alleen niet te bestaan maar men kon mij wel twee andere wijzen dus laat ik die dan maar bekijken. Eerst maar even naar een waterval verderop. Fototje en door! Vol gas de heuvel af! Linksaf de highway op, met mn fietsje, en naar het nationaal museum. Dat zag er niet echt heel spannend uit. En door om eens te kijken hoe het busstation voor morgen was. Onderweg mn tweede zonnebril gekocht die ik inmiddels ook al kwijt ben... Busstation was niet veel dus door naar het volgende busstation en daar meteen een marktje gecheckt, de night bazaar voor de avond en een oude iron bridge. Na de lunch tijd voor mn eigen templetour en het museum over dr stichting van Chiang Mai. 's Avonds naar een tempel die mooi zou zijn bij zonsondergang en daar maar liefst een uur met een monnik gepraat! Dat was best bijzonder. Dacht ik daar ff lekker te zitten om bij te komen van mn dag en mn zonden te overdenken... Uiteindelijk begon mn maag wel een beetje te protesteren en ben ik gaan eten bij de night bazaar, daar beetje rondgelopen en op naar bed. Morgen naar hippietown Pai!

In het busje naar het andere busje dat ons naar Pai zou brengen leerde ik twee friesen kennen, vet gezellig en toen ik wakker werd waren we inmiddels in Pai aanbeland. Gedrieën zochten we een guesthouse en via oude bekenden van Niek en Tjibbe vonden we een hele fijne met een kamer voor ons drie. Een schoon shirt hadden we na dat lopen wel verdient en al snel gingen we terug het stadje in op zoek naar wat eten. In de Lonely Planet stond dat het een echt hippie-town zou zijn maar het is redelijk overgenomen door de backpackers. Tijdens het poolen 's avonds bij het guesthouse werden de plannen voor de volgende dag gesmeden. Niek had gelezen over een vleermuizengrot waar er zeer veel uitvlogen 's avonds dus daar wilden wel eens kijken of dat net zo zou zijn als je kent van de tekenfilms.

De volgende dag scootertje gehuurd. En dat gaat niet zomaar. Voor de 900 backpackers zijn er namelijk maar 200 scooters beschikbaar dus je moet echt geluk hebben. Die dag was het geluk aan onze kant, we konden in ieder geval één scooter huren van het guesthouse en de ander hadden we door te vragen naar een scooter die we zagen staan waarvan ze dachten dat we m niet wilde omdat ie semi-automatisch was maar dat maakte ons niet uit. Zodoende knalden we al even na elven de berg op! Ruim anderhalf uur later kwamen we aan bij de grot en deze bleek inderdaad vleermuizen te hebben. 's Avonds om 6 uur maar wel aan de andere kant en om daar re komen moest je een bootje nemen met een gids direct je ook rondleidt door de grot. Na de rest van de middag dammetjes gebouwd te hebben in het riviertje waren we om 5 uur present bij de ingang van dr grot en stapten we in het bamboebootje. Wat was die grot groot en hoog! Best vet. Eenmaal aan dr andere kant bleek dat je er inderdaad heen kon lopen maar agh, de vleermuizen waren er in ieder geval! Maar wat zagen we nu? Ze vlogen er niet in maar er uit! Huh?! Erg duidelijk werd het niet nadat we om uitleg vroegen en het bleek ook nog eens zo te zijn dat de zwerm die er boven vloog zwaluwen waren! Het zal allemaal wel.. Tijd om terug te rijden, door het donker, maar de wegen waren goed dus het was prima te doen. 's Avonds dachten we bij het Burger House te eten wat door velen aangeraden werd, maar helaas wad de keuken al voor kwart voor negen gesloten. Alsnog hadden we heel veel zin in een burger dus we waren zeer verheugd dat ze die ook ergens anders hadden.

De volgende ochtend, de laatste in Pai, waren we toch eigenlijk nog steeds benieuwd naar het Burger House en wat is een beter ontbijt dan een mega dubbele burger? Ons buikje was rond en om twaalf uur stapten we in de minivan terug naar Chiang Mai waar ik de jongens vaarwel zei en verder ging richting Chiang Rai. Op naar de grens!

  • 03 Maart 2013 - 22:31

    Wil:

    Hé Mark

    Volgens mij gaat het allemaal naar wens daar in het verre oosten. Je schrijft beeldende verhalen en met de foto's erbij is het compleet. Je bent alweer 8 weken op pad en er valt nog veel te beleven.
    Heb je wel eens dagen dat je denkt; " Was ik maar thuis gebleven" . Kan ik mij niet voorstellen. Dewi blijft ook een maand langer weg, je doet het niet zo snel nog een keer. Leuk om elke keer je verhalen te lezen.
    liefs Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 31 Dec. 2012
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 42076

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 24 Juni 2013

6 maanden zuid-oost-Azie

Landen bezocht: