Duiken op Ko Tao! - Reisverslag uit Ban Hat Sai Ri, Thailand van Mark Damen - WaarBenJij.nu Duiken op Ko Tao! - Reisverslag uit Ban Hat Sai Ri, Thailand van Mark Damen - WaarBenJij.nu

Duiken op Ko Tao!

Blijf op de hoogte en volg Mark

12 Februari 2013 | Thailand, Ban Hat Sai Ri

Geen idee waar ik was gebleven maar die avond vertrok ik naar Bangkok om de bus te nemen naar het Ko Tao in het zuiden van Thailand. En ik was niet de enige! Dmv een doordacht stickersysteem wist je in welke bus je moest. Een uur wachten en een paar bussen later werden de led (red) stickers opgeroepen om naar de bus te gaan en een sexy ladyboy wees me mijn stoel aan. Ik had twee stoelen voor mezelf dus dat was wel redelijk comfortabel en ik heb dan ook best wat kunnen slapen. Om 5 uur 's ochtends kwamen we aan bij de pier waar om 7 uur de boot vertrok. In de tussentijd heb ik het kaartspel presidenten geleerd en ik was er nog best goed in ook! Eenmaal op de boot was ik direct een beetje zeeziek maar uiteraard kon ik wel slapen en al snel was er land in zicht! Op de kade werd ik overdonderd door de mensen die op de boot aan het wachten waren en de schreeuwende hotelchauffeurs die hun klanten zochten. Gelukkig zag ik al snel het zwaaiende armpje van Lotte en ben ik braaf haar gevolgd naar de pick-up die ons naar ons resort bracht.

Nadat ik nog een lekker ontbijtje gegeten had en ook Lotte haar tassen in onze kamer stonden besloten we meteen al een wandeling naar de andere kant van het eiland te maken van in totaal 14km! Goed begin van een weekje Ko Tao! Die avond was de laatste avond van de Engelsen die we uit het Twin House kennen en dat moest natuurlijk even gevierd worden in een feestbar inclusief vuurshow aan het strand.

De volgende dag lekker gechilld op het strand en 's avonds een film gekeken voor het duiken. Bovendien kregen we een boek mee waarvan we die avond de eerste drie hoofdstukken (á 150 pagina's) nog even mochten lezen... Maarja, ik moest ook nog even met oma skypen enzo dus verder dan het eerste hoofdstuk ben ik eigenlijk niet gekomen..

Gelukkig begon de maandag met een lesje in het zwembad. Bijzondere dag vandaag trouwens want ik en Bo hebben hét vandaag 2 jaar! Maar goed, test 1: 10 minuten watertrappelen, geslaagd! Zonder uitrusting overigens. Vervolgens weer uit het water en werd alles uitgelegd over de uitrusting en de buddycheck volgens Bruce Willis Rules (/Ruins) All Films. Dus eerst je BCD, je jack zeg maar, vervolgens je weights en of je die in een keer met rechts kan afdoen, R zijn je sluitingen, A je air geloof ik em F de final check of je geestelijk wel ok bent. En zelfs de final check was in orde bij mij. Na van 9 tot 2 (!) in het zwembad gedobberd te hebben was het tijd voor de lunch en 's middags theorie! Met kijkende knieën ging ik erheen maar gelukkig vertelde onze instructeur Harry dat hij ook wel begrijpt dat we op vakantie zijn en dus niet alles doen. Gelukkig maar! Desalniettemin moesten we voor de volgende dag Hoofdstuk 4 leren en alles over de timetabel weten. We vonden dat we het ons maar zo comfortabel mogelijk moesten maken en onder het genot van een voetenmassage leerden we hoe lang we op bijvoorbeeld 10 meter diepte mogen blijven willen we niet te veel oxygen (?) in ons lichaam krijgen.

De volgende dag was een spannende dag want ik had examen! Het moet niet gekker worden. Eerst even getest of ik er klaar voor was met een quiz maar ik had er wel vertrouwen in. Tijd voor het examen dus! Niet aan een houten tafeltje in een zweterig gymlokaal maar lekker aan de bar in de zon met nog net geen koude cocktail. De uitslag volgde later die middag want eerst moest er gedoken worden! In het echte open water! Spannend! Al klauterend van boot naar boot kwamen we bij onze eigen roze schuit en vertrokken we naar Mango Bay. Ook hier mochten we niet meteen de diepte in maar moesten we eerst laten zien dat we wel degelijk konden zwemmen: vier rondjes om de boot. Het zag er wel een beetje lullig uit haha. Tijd om wat verder naar beneden te zakken. Tijdens de eerste duik herhaalden we wat oefeningen en tijdens de duik na de pauze zwommen we ook echt een beetje rond, leuk! Al was het water helaas niet super helder. Terug aan land was het moment van de waarheid aangebroken, had ik mn theorie gehaald of niet? *tromgeroffel* Ja! Met 78%! Zo, nou, dan konden we naar bed want we moesten er de volgende morgen al om 7 uur zijn!

Vandaag weer een bijzondere dag! Mama is jarig! Vandaag voor mij een afrondende duikdag met twee duiken waarbij ik nog wat over het kompas heb geleerd en verder nog meer rondgezwommen. Het ging al stukken beter! Het lastige is namelijk dat je op dezelfde diepte moet blijven, je moet zeg maar een soort zweven maar door je ademhaling ga je bijvoorbeeld al steeds op en neer. Gelukkig was nu officieel geslaagd voor mn PADI Open Water en kan mn moeder als verjaardagscadeautje van mij trots op me zijn. Die avond weer lekker gechilld bij die tent aan het strand met Anne en haar vriend (ook van het vrijwilligerswerk) die ook op Ko Tao waren en enkele uren later lag ik eindelijk in bed, wat een vermoeiende dagen waren dat!
Daardoor de dag erna eigenlijk alleen maar besteed aan bijkomen op het strand.

Vrijdag, onze laatste echte dag op het schildpaddeneiland (geen gezien helaas), hebben we besteed aan het crossen over het eiland met een quad. Nee Mark, geen squad, dat is wat anders. Het was even wennen maar wel super leuk! Rond een uur of twee wilden we Anne en Jits uit gaan zwaaien maar de boot had vier uur vertraging waardoor zij nog maar even op het strand zijn gaan chillen en wij nog naar de andere kant van het eiland stoven. Door de vertraging konden we nog wel met zn allen eten bij zonsondergang en daarna is het gelukt om ze met zn drieën op de scooter naar de haven te brengen en ze nogmaals uit te zwaaien. Die avond vonden Lotte en ik nog een gaatje tussen het inpakken door voor een heerlijke olie-massage.

En dat was het dan alweer, mijn weekje Ko Tao. 's Ochtends was het eindelijk na drie pogingen gelukt om de quad terug te brengen en daarbij mijn paspoort terug te krijgen en konden we vertrekken terug naar het vaste land, terug naar Bangkok waarvandaan ik al snel alleen zal vertrekken naar het noorden, naar Chiang Mai!

  • 12 Februari 2013 - 22:03

    Wil Van Der Bent:

    Hé Mark

    Duiken blijft een spannend gebeuren. Dewi heeft in Honduras ook veel gedoken; nachtduiken, wrakduiken en naar 30 meter diep mogen. Minder mooi dan Indonesie, maar altijd een uitdaging.Ze is nog een week this geweest en vanmorgen hebben we haar voor de tweede keer uitgezwaaid. Als ik jouw verhalen lees, verveel je je geen moment, vaak kom je dezelfde mensen tegen en deel je ervaringen. Gefeliciteerd met Body en je moeder. A.s zaterdag gaan we met Marijke en Frank films kijken in Delft en daarna met Tim en Timo eten.
    Veel plezier en tot de volgende mail.
    liefs Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 31 Dec. 2012
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 42074

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 24 Juni 2013

6 maanden zuid-oost-Azie

Landen bezocht: