introweek en fietsweek - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Mark Damen - WaarBenJij.nu introweek en fietsweek - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Mark Damen - WaarBenJij.nu

introweek en fietsweek

Door: Mark Damen

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 Januari 2013 | Thailand, Singburi

Ein-de-lijk dan een blog vanuit Thailand! Er is nou eenmaal veel te doen maaar dit weekend ff gechilled en dus eindelijk tijd om wat te schrijven.
Wat heb ik dan nou allemaal gedaan? Nadat ik eenmaal veilig en wel in Thailand was geland, moest ik nog even een paar uur wachten op de rest die nog zou landen. Uiteindelijk nog 3 uur in de bus gezeten naar het Twin House, waar we overnachten in Sing Buri. Het was allemaal wel even wennen en zo, ineens zo ver en lang van huis maar een dag later zijn we al gezellig naar het zwembad gegaan en weer een dag later begon de introductieweek. Tempel in, tempel uit, Thaise kookles, Thaise taalles, marktjes links, marktjes rechts, maar bijvoorbeeld ook naar Ayuthaia en DE footprint van Boedha in Thailand! Al met al toch best vermoeiend want je wordt met een busje heen en weer gebracht en het is toch best wel warm. De sneeuw en het ijs in Nederland is dan ook heel gek om voor te stellen.
De groep die de introweek deed bestond uit 40 man, waarvan 35 meisjes en bijna allemaal Nederlands! Iedereen met andere plannen dus dat is wel erg grappig. Gelukkig werd de groep wel in tweeën gesplitst anders was het niet te doen. 's Avonds hangen we steeds in het barretje aan de overkant om eventjes nog wat te drinken. Tussen de barretjes slaat de concurrentie toe, sinds dit jaar is er namelijk een nieuwe grotere, modernere en goedkopere bar recht tegenover ons onderkomen. Echter, die daar direct naast zit is echt Thais, en veel gezelliger. Een boycot was snel ontstaan.
Het onderkomen in overigens best luxe. Als je van voor naar achteren loopt is er eerst de plek waar je met z'n allen eet en chillt, dan een stukje waar volgens mij de mensen wonen die er werken want tussen de huisjes in zit allemaal een tuin die heel goed bijgehouden wordt. Het stuk daarna zijn steeds blokken van 3 huisjes waar je met z’n vieren in stapelbedden slaapt op matrassen die best ok zijn. Ik zit in kamer 13! Koude douche dat wel maar aan het eind van de dag is ie wel een soort van opgewarmd en het is allemaal best schoon.
Tijdens de introductieweek werd er her en der een plan gemaakt om de week erna een fietsweek te gaan doen. Wat ik namelijk niet wist, is dat je naast vrijwilligerswerk en de boeddhaweek ook nog hilltribe kan doen in de bushbush, olifanten kan verzorgen, chillen op een eiland en dus ook een fietsweek. Al die weken hebben verschillende punten, 5 of 10. Zo heeft het vrijwilligerswerk 5 punten en de fietsweek 10. Dit kan je veranderen zoveel je wil, je kan bijbetalen maar je kan ook twee weken van 5 punten samenvoegen tot 1 week van 10 punten. Dat heb ik uiteindelijk gedaan waardoor ik afgelopen week ben gaan fietsen, morgen met de boeddhaweek begin en de week daarna nog maar 1 week vrijwilligerswerk. Er zijn zelfs mensen die helemaal geen vrijwilligerswerk doen! Ik dacht dat het juist daarom ging…..
Voordat de fietsweek maandag begon ben ik met Marlou en Laura (twee Nederlandse dames die ik op het vliegveld heb ontmoet) na Kanchanaburi geweest. Oooooooh daar! Bekend van The Bridge over the river Kwai en The Hell Fire Pass (van de Birma-Thailand-spoorlijn). Uiteindelijk waren we met z’n zessen. We sliepen in zeer idyllische drijvende bamboohutjes. Meer dan twee matrassen lagen er niet in de kamer, maar dat was alles wat we nodig hadden. Naast the bridge en the pass schenen trouwens ook de watervallen in K. erg mooi te zijn, dus die wilden we natuurlijk ook niet missen. Op de kaart leek er een hele logische route mogelijk om dat in een dag te doen maar daar was de taxichauffeur helaas niet toe te dwingen. Later kwamen we er overigens achter dat dat plan eerder iets is wanneer je daar 4 dagen bent en dat je het beste alles gewoon met de bus kunt doen. Maar ach, dat is achteraf. Uiteindelijk waren we bij de watervallen aangekomen en werden we bijna vertrapt door de grotendeels Oost-Europese vetzakken, dat is dan weer jammer maar het is wel duidelijk een plek waar je heerlijk een hele dag kan vertoeven. De waterval(letjes) bestonden uit 7 lagen en je kon overal wel zwemmen. De laatste 2 lagen hebben we maar overgeslagen door tijdgebrek en vermoeidheid van het vele klimmen haha. Omdat we niet meer bij de Hellfire pass zouden komen zijn we teruggegaan naar K. hebben de bridge en het museum bekeken, en lekker gegeten met uitzicht op de brug. Tijd om nog even een drankje te drinken in de ko san road (backpackerstraat van Bangkok) van K. Hoe kom je daar sneller dan met een scooter met aanhanger? Was errrrrg grappig haha. Al snel maakten we in het barretje contact met twee Engelsen die daar een week zouden zijn en hebben we nog even wat politieke gedachtes uitgewisseld met een Amerikaan voordat het tijd was om op huis aan te gaan.
De volgende dag zijn we opgesplitst en ben ik met Marlou en Laura toch nog naar de Hellfire pass gegaan en zijn de anderen naar de TigerTemple geweest. Bij de Hellfire pass hebben we maar liefst 10 meter spoor gezien maar helaas niet de gedenktekens, waar die nou waren??.. Helaas moesten we weer op tijd terug om de bus van 14.00 uur te hebben ri Suphan Buri en dan naar Sing Buri. De eerste gehaald maar de tweede ging helaas niet meer dus zodoende zijn we met een taxi teruggekomen.
Oh en trouwens, de vrijdag voor het weekend ben ik overgehaald om 's ochtends voor het ontbijt om 07.00 uur te gaan sporten! Helemaal leip, een of ander crossfit programma maar echt razend zwaar en warm en vieze lucht en de koude douche daarna heeft m’n spieren geen goed gedaan: tot dinsdag gigantische spierpijn! Beetje dom maar best stoer toch? haha.
En dan nog een trouwens: tijdens de rit naar Kanchanaburi (die ook enige vertraging had omdat we op het verkeerde busstation van Bangkok werden afgezet en toen bijna werden genept door de taxichauffeurs), maar goed, tijdens die rit dus is de vergelijking tussen mij en de zebra Marthy uit Madagascar gelegd en sindsdien...

Later deze week zet ik mijn belevenissen van de fietsweek op de site.

• 27 Januari 2013 - 21:57

Wil Van Der Bent:

Hé Mark

Dan toch eindelijk een bericht. Gelukkig houden Marijke en Frank ons een beetje op de hoogte.
    Je hebt niet stil gezeten de afgelopen weken en zo te lezen heb je het naar je zin. Blijft wennen zo'n andere cultuur, voordat je door hebt hoe de plaatselijke bevolking denkt en reageert heb je al vaak te veel betaald. Went vanzelf en voordat je terug komt weet je precies hoe het werkt.
    Heel veel plezier, wij blijven je volgen.

groetjes Wil

Tags: #Sing Buri